.: Historia tańca : Samba :. .: Szkoła Tańca Zbigniew Witkowiak :. .: Serwis Internetowy :.
Szkoła Tańca Zbigniew Witkowiak
Zapraszamy na bezpłatną promocyjną lekcję tańca towarzyskiego - 28.12.2018r.
więcej szczegółów: Program promocji tańca »
::: Zapraszamy na Kurs Tańca Towarzyskiego I stopnia dla dorosłych i młodzieży :::
::: zebranie organizacyjne i pierwsze zajęcia 04.01.2019 (piątek) g. 2000 :::
::: w programie zajęć: walc angielski, walc wiedeński, foxtrot, quickstep, tango, :::
::: cha cha, rumba, samba, jive, mambo, rock and roll, blues, disco :::
::: Wprawki taneczne (practice) dla dorosłych i młodzieży :::
::: szczegółowe informacje, harmonogram … :::
::: Zapraszamy na: Lady′s Latino Solo - zajęcia taneczno rekreacyjne :::
::: zapisy przez internet, zajęcia w czwartki o godz. 18.00 :::
::: Zapraszamy na indywidualne lekcje tańca :::
::: zapisy i zajęcia wg. indywidualnych harmonogramów :::
::: Zapraszamy na Kursy Tańca Towarzyskiego :::
::: zajęcia dla dorosłych, dzieci i młodzieży, na wszystkich poziomach zaawansowania :::
::: w programie zajęć: walc angielski, walc wiedeński, foxtrot, quickstep, tango, :::
::: cha cha, rumba, samba, jive, mambo, rock and roll, blues, disco :::

Historia tańca : Samba

fragment z książki prof. M. Wieczystego „Tańczyć może każdy”

takt: 2/4

tempo: 54-56 taktów na minutę

krótki zarys historii

Samba jest narodowym tańcem Brazylii. Oprócz samby ludowej istnieje również samba towarzyska, która oczywiście nie jest tańczona w grupach, lecz parami.

Pierwowzorów samby, zarówno wiejskiej, jak i miejskiej, należy szukać w rytmach i pieśniach niewolników afrykańskich. nazwa samba pochodzi prawdopodobnie od afrykańskiego słowa semba, które według jednych określa tańce pochodzenia afrykańskiego, wykonywane w oryginalnym ich stylu, odznaczającym się gwałtownymi ruchami ciała, połączonymi z wybijaniem rytmu nogami i solowym tańcem w środku grupy, wedle innych oznacza ono specjalny gest solisty, zapraszający do tańca następcę. Są także inni, którzy twierdzą, że nazwa ta odnosi się do ruchu bioder, Mimo, że do określenia tego ruchu istnieje odrębna nazwa umbigada. Rytm ludowych tańców brazylijskich oparty jest na afrykańskiej synkopie, kreska  afrykańska synkopa  ćwierćnuta  kreska  formę stanowi zabawa w kole. Poprzednikami ludowej samby były tańce: lundu, maxixe, batuque, coco. Do udziału w karnawale, który dla mieszkańców ubogich dzielnic Rio de Janeiro, zwanych Morros, stanowi cel marzeń, jego uczestnicy przygotowują się przez cały rok w specjalnych szkołach zwanych escolas de samba. Łączą się oni w odrębne grupy reprezentujące często zaskakujące, fascynujące formy wiejskiej samby. Tańczą w rytmie wybijanym na perkusyjnych instrumentach, jak bębny i różnego rodzaju prymitywne i hałaśliwe akcesoria: garnki, kawałki metalu, szkła, blaszanych pralek itp. Rytmy są niezwykle podniecające, a w ich wydobywaniu nikt nie może dorównać tym nie kształconym artystom perkusji.

Miejska samba, tańczona nie w grupach, lecz oddzielnie, parami, ma ustalone już formy rozwinięte z oryginalnych wzorów brazylijskiej maxixe i afrykańskiej lundu. Brazylijska maxixe, pierwszy miejski taniec tego kraju, w początkowej swojej formie była mieszaniną różnych stylów i kształtowała swój charakter, opierając się na skocznych krokach europejskiej polki, rytmach kubańskiej habanery i brazylijskim sposobie gry. Także pierwotna forma samby była zmysłowa i przesadzona, lecz po pewnej modyfikacji uzyskała uznanie w Brazylii jako taniec salonowy.

W Brazylii istnieją trzy różniące się od siebie typy sal tanecznych, w których można spostrzec pewne odmiany samby towarzyskiej. Gaferias - popularne hale taneczne w Rio de Janeiro; dansings - wywodzące z języka angielskiego nazwę lokale dansingowe, w których przebywają najczęściej cudzoziemcy i turyści; Wspomniane już escolas de samba, gromadzące kolorową ludność ubogich dzielnic Rio de Janeiro.

Samba pojawiła się po raz pierwszy w Europie w roku 1914 i zyskała krótkotrwałe powodzenie. Dopiero po drugiej wojnie światowej nastąpił renesans samby, i to w formie olśniewającej. Do naszego kraju wkroczyła ona w okresie pewnych wypaczeń, w których wszystkiemu, co zagraniczne, przypinano etykietę kosmopolityzmu. Samba towarzyska zawiera elementy samby wiejskiej i miejskiej, które nadają jej prawdziwy, oryginalny styl i charakter tańca brazylijskiego. Niektóre zaawansowane figury samby towarzyskiej, m.in. brazylian maxixe variation, samba rolls, flying angel, są twórczo wystylizowanymi wariantami tanecznymi z zachowaniem oryginalnych cech.

Jazz, muzyka Murzynów ze Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, wywarł znaczny wpływ i na muzykę taneczną Brazylii. Istniejący kontrast pomiędzy podobną do eksplozji muzyką Murzynów amerykańskich a subtelną muzyką brazylijską wywodził się z warunków życia i pracy niewolników.

W Stanach Zjednoczonych w okresie niewolnictwa zaprzeczano istnieniu cech ludzkich u niewolników murzyńskich. w Brazylii i niektórych krajach Ameryki Łacińskiej, mimo okrutnego i degradującego ucisku, nie zaprzeczano ludzkiej osobowości Murzynów. Stąd muzyka jazzowa w USA posiadała pierwiastki buntu i wrzenia, muzyka Murzynów brazylijskich zaś, której pozwolono się rozwijać, łączyła cechy muzyki afrykańskiej, hiszpańskiej i portugalskiej. Subtelny mariaż jazzu i muzyki brazylijskiej zyskał nazwę bossa nova. Warto zaznaczyć, że wpływ bossa nova bardziej widoczny jest w Brazylii niż w innych częściach świata. Taniec bossa nova nie znalazł powodzenia w Europie.

Pełna polotu i wdzięku, skoczna samba wchodzi w program tańców międzynarodowych i zachwyca nie tylko tańczących, ale i widzów. o melodyjnej muzyce samby można powiedzieć, że są to perełki muzyczne ożywione porywającym rytmem.

styl i charakter

Sambę zaliczamy do tańców Ameryki Łacińskiej.

W przeciwieństwie do tańczonej w miejscu rumby i cha cha cha, samba jest tańcem progresywnym, ruchowo przestrzennym. w Europie i pozostałych częściach świata samba jest tańczona w ujednolicony sposób. Tylko w Brazylii, jej ojczystym kraju, samba grana jest w bardziej zróżnicowany sposób, w różnych tempach.

Do utworów muzycznych wykonywanych w tempie wolnym (około 30 taktów na minutę) tańczy się sambę zwaną baiao. Samba tańczona w umiarkowanym tempie (około 42 takty na minutę) nazywa się horo samba. Szybka samba, grana w tempie około 54 taktów na minutę, nosi nazwę samba de morro. w turniejach tanecznych tempo utworu ustaliło się obecnie w granicach 54 - 56 taktów na minutę.

Samba jako taniec towarzyski posiada kilka charakterystycznych cech:

Samba ma charakter skoczny, jest tańcem szybkim.

postawa taneczna

postawa zasadnicza

Stajemy w pozycji naturalnie wyprostowanej i trzymamy głowę wysoko. Tancerz i tancerka ustawiają się naprzeciw siebie w nieznacznej odległości. Tancerz obejmuje tancerkę prawą ręką. (Bliższe szczegóły dotyczące postawy tanecznej zamieszczone są w opisie rumby.)

pozycja otwarta

Ustawienie tancerza i tancerki jak w pozycji zasadniczej, ale tancerz nie obejmuje tancerki prawą ręką. Lewa ręka tancerza i prawa tancerki są połączone, pozostałe ręce wysunięte w bok.

pozycja promenady (hip to hip position)

Tancerz ustawia się po lewej stronie tancerki, prawe jego biodro dotyka lewego biodra tancerki. Oboje kroczą do przodu. Noski obuwia obojga skierowane są w jedną stronę, do przodu. Tancerz zawraca górną część ciała ukośnie do ściany, tancerka ukośnie do środka sali.

obroty pod ręką

Obroty pod ręką tańczy się w pozycji otwartej (tancerz zdejmuje prawą rękę z pleców tancerki ).

rytm taneczny

W sambie istnieją trzy zasadnicze podziały rytmiczne i dwa sposoby tańczenia. Pierwszy sposób nazywany jest potocznie sambą dwukrokową, drugi - trzykrokową.

podział rytmiczny

Rytm pierwszy

Rytm drugi

Rytm trzeci

Subskrypcja informacji o kursach, zajęciach i wydarzeniach

Proszę o dokładne sprawdzenie adresu e-mail wpisywanego do formularza. W przypadku podania błędnego adresu nie będzie możliwości przesłania Państwu żadnej informacji.
Imię i nazwisko (nick):e-mail:

Ostatnia aktualizacja serwisu:
2018.12.01

Przynależność

Szkoła Tańca Zbigniew Witkowiak jest członkiem Polskiego Towarzystwa Tanecznego

Webmaster
A.A.P.S. „Serwer”
Zbigniew Witkowiak

© 2005 ⁄ 2016

Reklama